5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Mohou rodiče za agresivitu svých dětí?

Mohou rodiče za agresivitu svých dětí?

Autor: Markéta Klempířová | Datum: 5.5.2017 | Vydání: 5/2017

Neovládají se, cloumá jimi vztek, nejsou schopné se koncentrovat, ubližují ostatním. Takových dětí je čím dál víc. Proč se to děje? Odkud se berou? Vinu hledejme nejdříve u sebe doma. Přibývá totiž neschopných rodičů. I o tom se debatovalo na konferenci Neurověda ve vzdělávání, která proběhla letos na jaře v Praze.

Mohou rodiče za agresivitu svých dětí?

Psycholog Jan Svoboda upozorňuje na nepochopení skutečnosti, že matka i otec jsou role, do kterých je třeba vstoupit a převzít je kompletně s plnou zodpovědností. Rodiče jsou prý ovšem často pouhými rozmnožiteli rodu a potřebnou zodpovědnost s rolí spjatou na sebe neberou. Místo toho se domnívají, že bezbřehostí své všeobjímající bezhraniční výchovy a pěstováním kultu dítěte pěstují vyrovnaného a neagresivního člověka. To se ovšem hluboce mýlí. Připomíná to trochu přednášku Jeronýma Klimeše o rodičích s šesti N – nikdy nedělám nic nač nemám náladu...

Problémy kvasí už před narozením

Agrese je sice nám lidem přirozená, je projevem sebezáchovy, ale je nutné ji kultivovat. Pokud nám výchova jde dobře a dítě je přesto agresivní, je to možná důsledek našich chyb už z jeho prenatálního vývoje. Jeden výzkum nyní ukazuje, že konzumace ryb, hub nebo návykových látek v těhotenství v kombinaci se stresem matky může zapříčinit u dítěte vznik ADHD.

Šlápnout pomyslně do lejna a nadělit si potíže na mnoho let pak můžeme ještě mnohokrát. Například kolem 30. týdne věku dítěte vzniká fixace na hlas matky. Maminka by tedy měla na své bříško nahlas promlouvat a pak by ovšem logicky s ním měla po porodu být, aby dítě mělo díky známému hlasu pocit jistoty a bezpečí, pro dítě naprosto bazální. Je-li s dítětem po porodu někdo jiný, dítě je absolutně ztracené. Vědomí dítěte vzniká také již před narozením – ukládají se mu první paměťové stopy! Od této chvíle už zkrátka nikdy nejste sami.

Těsně po porodu poznává dítě především čichem a doteky. Je to zase matka, kterou novorozenec tímto způsobem dále poznává a pro zdravý vývoj dítěte je to opět něco nenahraditelného. Matku nemůže zastat ani otec, ani nikdo jiný z příbuzných, ani zdravotní sestra. Mezi čtvrtým a pátým měsícem se rozvíjí empatie dítěte právě množstvím doteků s maminkou. Pokud v této době dochází k odloučení matky a mimina, dítě to chápe jako ztrátu matky a empatie dítěte je tím významně ovlivněna.

O měsíc později začíná mít dítě schopnost vnímat a fixovat si kauzalitu dějů a činností (začátek, průběh, konec). Potřebuje proto pro svůj zdárný vývoj jednoznačný a jedinečný vzor, který mu ukazuje, jak se co dělá. Pokud tuto činnost bude vykonávat obden někdo jiný (babička, au-pair, teta v jeslích...) a pokaždé trošku jinak, v dítěti to vyvolává chaos a psychomotorický neklid je na světě.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Kores Rozumíme penězům Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy