5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Nebezpečí moderní doby? Nejistota

Nebezpečí moderní doby? Nejistota

Autor: Jana Vodáková | Datum: 9.11.2011 | Vydání: 9/2011

Zvláštní, skoro zastrašující název příspěvku. Každý si jistě pod pojmem nebezpečí moderní doby představí něco jiného. Někdo televizi, počítač, elektronickou zábavu, další snad nezdravou stravu či úpadek tradičních hodnot. No a někdo třeba soutěživé školství nebo reklamu a marketing. Co máte vy schované pod pojmem nebezpečí moderní doby?

Nebezpečí moderní doby? Nejistota

Užitečnější než lamentovat nad stavem společnosti bude zabývat se tím, jak naučit dítě žít, „svobodně“ se pohybovat v současném světě, nabízejícím jak spoustu možností, tak spoustu nástrah. Dnešní rodiče se mnohdy pohybují mezi dvěma póly. Na jedné straně se snaží být „lepšími“ rodiči, čtou spousty odborných knih, kde se dozvídají, jak řešit problémy svých dětí a vychovat z nich šťastné a úspěšné lidi. Na druhé straně neustále bojují s časem, jsou unavení a děti jim občas lezou na nervy. Dle odborníků jednoznačný recept neexistuje (ostatně tak, jako vždy). Změny v posledních desetiletích jsou tak rychlé, že se vymykají adaptačním mechanismům člověka, přestaly fungovat staré modely životního stylu a nové návody na to, jak přežít v prostředí (tedy morálka) ještě nebyly vytvořeny a dostatečně ověřeny. Výzkumy například potvrzují škodlivost televize, avšak není zcela jasno, jak se jí bránit. Jisté je, že děti ke svému rozvoji potřebují to, co potřebovaly vždy – normální jídlo (nikoliv fast food z rychlého občerstvení), opravdovou hru (namísto pasivní zábavy před obrazovkou) a vlastní zkušenosti se světem, v němž žijí.

Globální výchovní nejistota

Jak píše psycholog Jeroným Klimeš na svých stránkách, pohybujeme se ve světě globální výchovné nejistoty. Venkovní prostředí začalo být pro děti z principu nebezpečným místem, jednou z obranných reakcí rodičů je zpříjemnění interiéru domů a bytů, pořizování lepších televizních obrazovek, počítačů. Je ale opravdu lepší nechat děti volně užívat těchto komunikačních prostředků ve zdánlivém bezpečí dětských pokojíčku? Na druhou stranu máme za sebou řadu kampaní proti drogám, šikaně, kyberšikaně. Nic proti zásluhám jejich autorů, informovanost a jistá ostražitost je bez pochyby na místě. Přehnané vyvolávání strachu v lidech ale může být kontraproduktivní, často záleží na našem vnitřním nastavení a úhlu pohledu, kterým sledujeme dění kolem nás. Pokud chceme vidět svět z principu jako nebezpečný, s velkou pravděpodobností jej tak uvidíme.

Před nástrahami moderní doby nelze utéct někam na samotu, většině z nás by takový styl života nejspíš ani nevyhovoval. Jednak je konzum nesmírně pohodlný, jednak je pravděpodobné, že i naše dítě jednou přijde do styku s konzumními vlivy společnosti a nebude tak na ně dostatečně připraveno. Děti bychom měli vést k tomu, aby se dokázaly v tomto světě zorientovat, využívat prostředky moderní doby ve svůj prospěch. Toho můžeme docílit zejména prostřednictvím nápodoby, protože právě v rodině přebírá dítě základní vzorce chování ve vztahu k televizi, k jídlu, pohybu, chování k druhým lidem. Nebojte se být důslední a říkat „ne“, konečně jste to právě vy, kdo určuje pravidla hry v rodině.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy