5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Obezita dětí - vážný problém, na který je třeba se zaměřit

Obezita dětí - vážný problém, na který je třeba se zaměřit

Autor: Jaroslava Sladká | Datum: 15.9.2006 | Vydání: 7/2006

Ač odborníci upozorňují, že u dětské obezity už lze hovořit o epidemii, mnozí rodiče toto téma stále ještě podceňují. Své dítě obvykle brání slovy: „Je baculaté, no a co? Zato je chytré.“ Neuvědomují si, že dítě vystavují rizikům, která ještě donedávna ohrožovala pouze dospělou populaci - vysokému krevnímu tlaku, předčasnému vzniku kardiovaskulárních onemocnění nebo cukrovky 2. typu.

V České republice trpí nadměrnou hmotností každé páté dítě ve věku 6 až 12 let (10 procent má nadváhu, 10 procent je obézních). Zásadní vliv na vznik nadváhy dítěte má přitom rodina - jde o kombinaci genetických faktorů,stravovacích zvyklostí a životního stylu.

Pohyb nerovná se sport

Nejvyšší podíl obézních (18 procent) byl podle výzkumů zjištěn u sedmiletých dětí. Souvisí to se změnou životního stylu spojenou se začátkem školní docházky. Děti v této době omezí svou fyzickou aktivitu tím, že stráví část dne usazeny v lavicích, a rovněž začínají trávit mnohem víc času doma u televize či počítače než venku s kamarády. Přitom obvykle stačí, aby se začaly víc hýbat. Rodiče je kvůli tomu nemusí hned přihlašovat do sportovního kroužku,prospěšný je každý pohyb. Odborníci doporučují, aby se dítě věnovalo nějaké tělesné aktivitě aspoň hodinu denně. A ač školy nabízejí pestrou paletu organizovaných sportovních aktivit, stále selhávají v jednom - neumožňují dětem spontánní tělesné aktivity. Například velkou dopolední přestávku vyplní podle jednoho výzkumu aktivním pohybem jen osm procent dětí (většinou chlapců) a během polední přestávky to není o moc lepší - v pohybu je asi devět procent dětí. Potvrzuje se tak, že na mnohých školách nemají děti vytvořeny podmínky k tomu, aby se o delších přestávkách mohly proběhnout. Z obavy o bezpečnost (nebo kvůli nemožnosti zajistit dozor v příslušných prostorách)jim během přestávek není umožněn přístup na školní hřiště nebo do tělocvičny.

Obézní trpí i psychicky

Obézním dětem nehrozí pouze zdravotní potíže, ale i problémy psychické. Současná společnost totiž vytváří klima negativního postoje k obézním lidem. „Zesměšňuje je v masových médiích, mechanicky spojuje kila s hodnotou osobnosti, vyzdvihuje vyhublost. Obezita ztěžuje život dítěte od útlého věku a pocit méněcennosti se s ním táhne po celý život. Ve výzkumech se dokonce ukázalo, že už malé děti ve školce mají raději tělesně postižené než obézní. Ve školním věku, kdy dítě navazuje nové vztahy, je pro obézní složitější přiměřené začlenění do kolektivu,“ říká Iva Málková z České obezitologické společnosti. Děti sami často nedávají najevo, jak je obezita trápí.Dívky reagují na své „vyčlenění“ zpravidla uzavřeností, přecitlivělostí nebo pasivitou, straní se společnosti a různých sportovních nebo tanečních akcí. Chlapci řeší zátěžové situace naopak spíše vyvoláváním konfliktů,agresivitou a tvrdohlavostí.

Učitel se může snažit ovlivnit rodinu

Naprosto zásadní příčinou vzniku nadváhy a obezity u dětí je jejich zhoršující se životní styl, který provází nerovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Nedostatek pohybové aktivity zkrátka není vyvážen nižším energetickým příjmem, děti s nadváhou především konzumují příliš mnoho sacharidů (jde hlavně o slazené nápoje, obiloviny a obilné výrobky). Naproti tomu děti s normální hmotností jedí pravidelněji (pětkrát až šestkrát denně) a rodiče jim také výrazně častěji dopřejí ovoce, zeleninu, ryby a tmavé pečivo. Prvotní odpovědnost za stravování dětí mají samozřejmě rodiče, učitel se může v tomto kontextu ocitnout v nepopulární roli „mentora“ a je jen na něm, jak situaci zvládne, aniž by narušil svou pedagogickou důvěryhodnost. Rozhodně by mělo platit pravidlo: méně zákazů, více doporučení. V jeho pravomoci je upozornit rodiče na možnost určité diskriminace jejich dítěte v dětském kolektivu. Označení jako „tlusťoch“, „nemotora“ apod. jistě dítěti na sebevědomí nepřidá. Také zanedbávání školních obědů, kompenzovaných různými pamlsky, může sehrávat v rozvoji obezity svou roli. V této souvislosti lze tedy rodičům navrhnout přísnější kontrolu kapesného. Učitel také může rodičům doporučit kroužky se sportovním zaměřením či skautský nebo pionýrský oddíl, do kterých mohou své dítě zapsat. Konečně se může stát i „edukátorem“ a upozornit rodiče na třídní schůzce na některé časté chyby ve výživě dětí, včetně školních svačin.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy