5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > OBJEVOVANÍ KRAJINY ZA ŠKOLOU

OBJEVOVANÍ KRAJINY ZA ŠKOLOU

Autor: Barbara Čechová | Datum: 9.5.2007 | Vydání: 5/2007

Na začátku byl jednoduchý nápad a nadšení kulturologa, fotografa, cestovatele. PETR MIKŠÍČEK putoval českým pohraničím a porovnával současnou krajinu se starými fotografiemi. Ze dvojic fotografií shodných míst uspořádal první výstavy a knihu Zmizelé Sudety. Myšlenku porovnávání míst se mu podařilo dostat také do škol, které ji mohou využít jako fantastický program projektového vyučování.

Jak mohou školy zapojit nápad porovnávání současné podoby okolí školy s minulostí do výuky?

Je to v podstatě námět na projektové vyučování, které může zahrnovat dějepis, zeměpis, občanskou výchovu, výtvarnou výchovu, informatiku a třeba i český jazyk. Žáci nebo studenti mají za úkol nejdříve shánět staré fotografie a potom vyhledají, odkud bylo to místo fotografováno, a vytvoří tak fotodvojici. Dozvídají se tak o historii svého regionu, poznávají lépe zdejší přírodu a vývoj urbanizace. Při pohledu na fotografie je začnou automaticky napadat otázky: Co se tady v posledním století dělo? Proč to tady vypadá hůř než kdysi? Na tyto otázky pak hledají ve vyučování odpověď.

Právě jste dokončili projekt Krajina za školou podpořený Evropským strukturálním fondem. Jaký byl ohlas na školách?

Projekt jsme realizovali na 16 školách. Nejdříve jsme si mysleli, že zájem budou mít hlavně gymnázia, protože se jedná o poměrně náročný projekt. Daleko větší zájem byl ale nakonec ze základních škol. Vysvětluji si to tím, že na nižším gymnáziu už jsou studenti více tlačeni k výkonům v oborech, zatímco základní školy, které se teď velmi snaží nižším gymnáziím konkurovat, si mohou dovolit trochu „volnočasové“ programy. Každá škola se chopila projektu po svém. Jak vypozoroval Tomáš Feřtek, který se vypravil na osm zapojených škol, – projekt Krajina za školou otestoval každou školu, jak je schopna realizovat projektové vyučování. Některé školy byly úplně fantastické. Například na vernisáž výstavy dvojic fotografii do Biskupského gymnázia ve Varnsdorfu přišlo 2000 lidí. Když se informace o projektu rozkřikla v regionu, tak sami starostové začali posílat dětem staré fotky z jejich vesnice, aby to pro ně zpracovaly. Myslím, že byl projekt zajímavý i pro rodiče. Byli často překvapení, co všechno dokázaly jejich děti zvládnout. Někteří se hodně zapojovali, jezdili s dětmi po místech, která bylo potřeba vyfotografovat. To jsem sledoval hlavně na Chomutovsku, kde se současná generace jakoby snaží o očištění svých hříchů devastace krajiny v minulém století.

Zapojovaly se do projektu celé školy nebo jen pár žáků?

To bylo právě velmi odlišné. Někde projekt zadali jedné třídě, jinde celému stupni, na pár školách to dělalo jen pár žáků jako volnočasovou aktivitu. Velký ohlas byl například na gymnáziu v Rakovníku. Tam na projektu začínalo pět studentů, kteří si sebrané fotografie vystavovali na chodbách školy. Tím motivovali ostatní a nakonec se do projektu zapojilo přes 40 dětí. Jedna tamější studentka napsala o fotografiích seminární práci, která byla oceněna cenou Olgy Havlové. Strašně záleží na klimatu školy, jak se s projektem popere.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy