5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Při hodnotících schůzkách má první slovo žák, pak teprve učitel a rodič

Při hodnotících schůzkách má první slovo žák, pak teprve učitel a rodič

Autor: Bohuslava Jochová | Datum: 4.5.2012 | Vydání: 5/2012

K publikování tohoto textu nás vedly opětovné nespokojené reakce rodičů na třídní schůzky, při kterých se ještě stále tvoří fronty před kabinety nebo učitelé „propírají“ výsledky jednotlivých dětí před ostatními rodiči.

Při hodnotících schůzkách má první slovo žák, pak teprve učitel a rodič

Komunikaci s rodiči začínáme v Základní škole Chvalšiny rozvíjet již s předškoláky a jejich rodiči v projektu Nanečisto. Naším cílem je navázat efektivní komunikaci s rodiči a posílit jejich důvěru ke škole. Projekt koncipovala psycholožka Šárka Miková na deset setkání. V každém z nich pracuje vždy skupina rodičů s lektorem a skupina dětí s budoucí třídní učitelkou. Každý začátek je společný. Děti spolupracují s rodiči, někdy i rodiče mezi sebou.

Děti dostávají domů pracovní listy k jednotlivým dovednostem. Pokroky hodnotí společně s rodiči. Třídní učitel projde postupně s dětmi všechny důležité dovednosti pro předpoklad úspěšného učení ve škole. Tyto pracovní listy navazují na pracovní listy pro práci doma. Třídní učitel konzultuje s rodiči výsledky práce a poradí jim, jak případně některé věci docvičit. Lektor s rodiči pracuje metodami kritického myšlení. Postupně společně projdou témata jako spolupráce, temperamentové rysy a výjimečnost každého dítěte, efektivní komunikace s dítětem, důslednost, popisné hodnocení.

Projekt tady běží celých devět let, co jsme tu. Myslím, že hodně napomáhá k efektivní komunikaci mezi rodinou a školou. Rodiče jsou daleko otevřenější při řešení problémů, přicházejí je řešit do školy, neřeší je „na vsi“. Tedy ne úplně všichni.

Co se týká dětí, dají se některé věci docvičit, než jde dítě do školy. Rodiče mají srovnání s vrstevníky. Vidí svoje dítě pracovat v kolektivu. Pomůže jim to při rozhodování o odkladu školní docházky před vstupem do první třídy. Celá jedna lekce z deseti je věnována tomu, proč a jakým způsobem je důležité navzájem spolu mluvit a naslouchat si, snažit se pochopit druhou stranu. Další lekce je věnována popisnému hodnocení dítěte, a to jak v domácím prostředí, tak i ve škole. Z kvalitního hodnocení se dají plánovat kroky k dalšímu rozvoji dítěte v osobnostní i v odborné rovině.

Během školního roku máme společné schůzky se všemi rodiči, když je třeba projednávat společné věci jako organizaci školního roku, volbu volitelných předmětů pro další školní rok, výlet třídy, společné akce.

Pro komunikaci o výsledcích práce žáků jsme už před zhruba pěti lety zvolili systém individuálních schůzek rodič – učitel – žák. Hlavně proto, aby se dítě učilo přebírat zodpovědnost za své vlastní učení, aby bylo při tom, když se o něm mluví, mělo šanci pochlubit se dobrými výsledky, obhájit se a také zamyslet se nad tím, co může zlepšit, jak se může posunout dál.

Zpočátku to nebylo lehké. Nikdy není jednoduché zvykat si na něco nového. Naučit se novému způsobu komunikace jsme museli i my učitelé, stejně tak žáci a rodiče. Pro samotného žáka jde o velkou zodpovědnost, o zcela konkrétní rozhovor ke své práci, často i přemýšlení nad výsledky práce – portfoliem, prověrkou. Ne všichni rodiče také tomuto způsobu hodnocení práce dítěte důvěřovali. Byli zvyklí, že se nemluvilo před dítětem. Pro učitele přináší tento způsob komunikace daleko větší časovou zátěž a také větší náročnost na přípravu a vedení rozhovoru.

Třídní učitel vypíše termíny, rodiče se zapíší do termínu, který jim vyhovuje. Učitel tedy tráví komunikací s rodiči dvě až čtyři odpoledne, podle toho, kolik má ve třídě dětí.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy