5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Prosím, já jsem zapomněl úkol u táty. Školák ve střídavé péči

Prosím, já jsem zapomněl úkol u táty. Školák ve střídavé péči

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 7.10.2016 | Vydání: 8/2016

Dnes snad neexistuje třída, v níž není alespoň jeden žák rozvedených rodičů. Většina dětí bývá svěřená do péče jednoho z rodičů, postupně ale přibývá kluků a děvčat, kteří bydlí střídavě u mámy a u táty.

Prosím, já jsem zapomněl úkol u táty. Školák ve střídavé péči

Po několika kuriózních rozsudcích, v nichž se soudce nepozastavil nad tím, že žák by měl co tři týdny měnit školu, případně od jednoho z rodičů do školy denně pár hodin dojíždět, se dnes už zpravidla daří dodržet zásadu, že rodiče mají bydlet tak blízko, aby jejich potomek ve střídavé péči nejen chodil do téže školy, ale po vyučování mohl navštěvovat i zájmové kroužky a měl kolem sebe stejnou partu kamarádů. Přesto můžeme narazit na určité specifické problémy dané střídáním domácností, režimů a výchovných stylů.

Kde máš kaštany na výtvarku?

I když se někteří tatínkové snaží dokázat, že pro ně není problém střídavě pečovat o kojence, psychologové dosti důrazně doporučují, aby dítě minimálně do tří let zůstalo v péči jednoho z rodičů, optimálně matky. „Předškolní dítě potřebuje k pocitu domova i jedno pevné místo, takový svůj pelíšek,“ říká dětská poradenská psycholožka Ivana Halíková. Bydlet chvíli tam a chvíli onde rozhodně není totéž jako jezdit o víkendu s rodiči na chatu, byť to na první pohled vypadá, že jde také o jistou adaptaci na „druhý domov“. Sama by doporučovala střídavou péči spíše starším a dospívajícím dětem, které jsou fyzicky i psychicky schopné zvládnout cestu přes celé město do školy, na různé kroužky nebo dojet za kamarády. „Ve většině případů se děti ve střídavé péči cestování nevyhnou, protože máma s tátou obvykle nebydlí za rohem,“ dodává.

Máme-li ve třídě na prvním stupni školáka ve střídavé péči, měli bychom počítat se scénářem typu: „Jé, kaštany na výtvarku – já je zapomněl u mámy!“ Pokud si žáci odnášejí v notýsku informaci, že příští úterý se koná exkurze či výlet (pití a pláštěnku s sebou), může se přihodit, že ji zrovna podepíše ten z rodičů, u něhož potomek příští úterý už nebude, a při předávání dítěte se v hromadách oblečení, učebnic, tenisových raket a zobcových fléten na takovou drobnost zapomene. Pedagog samozřejmě v pondělí ve třídě znovu připomene, kdy a kde je sraz a co s sebou, ale kam s takovými detaily na roztěkaného třeťáka… Zkrátka všechny nestandardní akce a požadavky mají větší potenciál drobných komplikací, než když na malého školáka pravidelně dohlížejí rodiče v tomtéž prostředí. (Jistě lze namítnout, že s podobnými problémy se učitelé setkávají u určitého procenta rodičů tak jako tak a že střídavá péče je spíše takovou menší podmnožinou dávno známého.)

Co to s tebou zase je?

Další důležitou zásadou pro svěření dítěte do střídavé péče je schopnost rodičů spolu komunikovat, domluvit se na běžném provozu a výchovných postupech. To bývá podstatně větší oříšek než bydlení v rozumné vzdálenosti od sebe, protože předpokládá schopnost vzájemně si naslouchat a respektovat jeden druhého. Klinický psycholog a psychoterapeut Jan Kulhánek upozorňuje na psychicky devastující situaci dětí, pro jejichž rodiče se střídavá péče stává nástrojem vzájemného vyřizování si účtů.

Aleš Hodina, zastánce střídavé péče, který vede i webový portál stridavka.cz, namítá, že ani předrozvodové spory dětem nesvědčí: „Pokud rodiče nežijí spolu, je mnohem menší prostor k hádkám – pouze při předávání dítěte. Jinou věcí je ovšem manipulace jedním rodičem proti druhému, k té může docházet po celou dobu, co je dítě s tímto rodičem. Pořád je však lepší, pokud je to 50 % času než 100 %. Manipulované dítě tak díky střídavé péči může vidět, jaký druhý rodič ve skutečnosti je, má možnost s ním trávit také významnou dobu, a proto tak snadno manipulacím nepodlehne a bude si o nich (a manipulujícím rodiči) myslet své.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2016 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy