5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > RADEK SÁRKÖZI: UČITELÉ JSOU NEDOCENĚNÍ

RADEK SÁRKÖZI: UČITELÉ JSOU NEDOCENĚNÍ

Autor: Barbara Čechová | Datum: 11.4.2007 | Vydání: 4/2007

Předseda Učitelského odborového klubu Radek Sárközi si váží všech učitelů, kteří za současné situace ještě pracují ve školství. Vzhledem k platovým podmínkám jsou to podle jeho slov vlastně charitativní pracovníci.

Co se vám vybaví, když se řekne škola?

 Základ života…

Na kterého svého učitele vzpomínáte a proč?

Nejradši vzpomínám na dva pedagogy z univerzity v Ústí nad Labem - učitele filozofie dějin Jana Horského a profesorku české literatury Dobravu Moldanovou. Jsou to na slovo vzatí odborníci, kteří jsou nadšení pro svůj obor, a zároveň jsou to velmi příjemní a milí lidé! Jako jedni z mála mi otevřeli skutečně nové obzory. Naopak špatné vzpomínky mám na ruštináře Chytala, který vám nasekal pětky a pak je vyměňoval za pohlednice, protože byl jejich sběratel. Ten byl asi vůbec nejhorší - dokonce nám rozkradl tombolu na maturitním plese!

Co jste se ve škole naučil?

Když se zamyslím nad tím, co z učiva probíraného ve škole uplatním v praktickém životě, zdá se mi, že jsem 90 procent času strávil nad zbytečnostmi a neefektivně! Až do druháku na gymnáziu jsem zažil normalizační školství.

Co důležité jste se naopak ve škole nenaučil?

Nenaučil jsem se řadu věcí, o kterých se dnes často mluví v souvislosti s reformou českého školství. Například mluvit anglicky, efektivně komunikovat, spolupracovat v týmu, být pozitivní, nebýt závislý na odměně atd. Některé věci se snažím doučit, protože se bez nich člověk v životě prostě neobejde. Ovšem těch deset promrhaných let už asi nikdy nedoženu.

Do jaké školy byste rád poslal svoje děti?

Mému srdci je nejbližší alternativní školství. Zaujala mě hlavně francouzská freinetovská škola, ale nejbližší se nachází na Slovensku. V Praze je několik montessoriovských školek a škol, takže asi tam. Ideální by bylo, kdybych mohl své děti posílat do školy, která by se líbila především jim, ne pouze mně. Kde by učitelé přistupovali k žákům jako ke svým vlastním potomkům. A kde by mým dětem nehrozila šikana.

Co by se podle vás měly děti ve škole hlavně naučit?

Líbí se mi Komenského idea, že škola má být „dílnou lidskosti“. Měla by dětem dát to, co jim nemůže dát rodina. Například naučit se spolupracovat s lidmi s odlišným zázemím a výbavou. Rozhodně bych se ale nespoléhal na to, že škola bude děti vychovávat za mě. Škola by hlavně neměla děti poškodit. Často slyším i od učitelů nesmysly typu „Děti musí ve škole zažít stres, aby si na něj zvykly“ nebo „Život je drsný, musíme na něj děti připravit“. Lidé, kteří to říkají, zapomínají, že když budeme připravovat děti na „život v džungli“, nikdy se naše společnost nezmění k lepšímu! Bude jenom reprodukovat stále stejné hodnoty a stále stejné jedince.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy