5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Rušit podřízené organizace MŠMT? Proč ne

Rušit podřízené organizace MŠMT? Proč ne

Autor: Sylvia Jančiová | Datum: 6.4.2011 | Vydání: 4/2011

Ministr Dobeš navrhuje redukci a slučování podřízených organizací MŠMT. V některých odvážných plánech by ze sedmnácti organizací měly zbýt tři. Každopádně by mělo dojít k výraznému snížení stavu zaměstnanců. Chyběly by školám podřízené organizace MŠMT, kdyby se zredukovaly?

Rušit podřízené organizace MŠMT? Proč ne

Pracují tam kolektivy profesionálů

Na první pohled vypadá odpověď velmi jednoduše – ani všech sedmnáct podřízených organizací MŠMT neznám, jak by mi tedy mohly „chybět“… Ať si je spánembohem zruší.

Nicméně, měl jsem možnost dobře poznat například přímo řízené organizace ministerstva – Výzkumný ústav pedagogický (VÚP) a Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) a znám také i odborné zařízení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy – Národní institut dětí a mládeže (NIDM). Všude tam pracují kolektivy profesionálů, pro svou práci zapálených lidí. Nikdy jsem se zde nesetkal s neochotou nebo neodborným přístupem. A když za danou organizací nevidím jen její název, ale zcela konkrétní osoby a činnost, už nemůže být odpověď vůbec tak jednoznačná. Budou tyto organizace opravdu i po sloučení moci fungovat stejně kvalitně a poskytovat stejně široký servis?

Rozumím samozřejmě i aktuálním důvodům, které vytváří tlak na optimalizaci chodu ministerského úřadu. Na zlatých římských mincích byl výstižný latinský nápis Per me omnia (Skrze mne všechno)…

Školy o jejich existenci neví

Rozumím ministru Dobešovi, že chce efektivně řídit a šetřit. Mladý manažer, ale i provokatér, má své představy o řízení ministerstva. Jenom si nejsem jistá, jestli tak velkému a náročnému kroku předcházel vnitřní audit, pokus o sladění zákona, ministerstva a škol s potřebami pedagogů i žáků s dotčenými organizacemi.

Měly by učitele podporovat a trochu hýčkat a ladit s nimi svoji náplň. Myslím, že se to děje okrajově, nesystémově nebo vůbec. Chybí široká diskusní platforma vzdělávání a národního školství, do které by se zapojili rodiče s dětmi a odborníci. Chybí mezirezortní propojení (sociální a zdravotní oblast) a z toho vyplývají nelogické kroky pro praxi.Podřízené organizace MŠMT by měly např. propojovat praktickou a teoretickou oblast školství, hlídat kloubení se zákonem.

Myslím, že valná část škol o jejich existenci neví. Podle zaměření vidím, že náplň mnohých se překrývá. Neodhadnu, kolik by jich mělo zůstat. Chybí mi podklady, ale předpokládám, že je ministr Dobeš má.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy