5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > STÁTNÍ MATURITY V ZAJETÍ BLUDŮ

STÁTNÍ MATURITY V ZAJETÍ BLUDŮ

Autor: Jan-Michal Mleziva | Datum: 12.3.2008 | Vydání: 3/2008

V nejbližších dnech by se měla v Parlamentu na pořad dne opět dostat otázka tzv. státních maturit. Bohužel se obávám, že většina členů Poslanecké sněmovny nemá přesné ponětí o tom, co tyto tzv. státní maturity představují, natož jsou-li vůbec smysluplné a pro společnost přínosné.

Do obecného povědomí se dostala iluze spásných státních maturit, které by měly odstranit současný „devalvovaný“ model zkoušky dospělosti. Jenže tzv. státní maturity ani zcela nenahradí zažitý model, ani nezajistí vyšší úroveň středních škol. Školský zákon přijatý zákonodárci v minulém volebním období připojil k tradiční maturitní zkoušce tzv. profilovou část maturitní zkoušky, ještě státem jednotně organizovanou s označením „společná část maturitní zkoušky“, tedy tzv. státní maturity.

Vloni v květnu (již po demonstraci studentů) jsem měl možnost na schůzce s tehdejší ministryní Danou Kuchtovou a řediteli čtyř odborů ministerstva vyslechnout čtyři argumenty obhajující tzv. státní maturity:

1) Školská reforma bude školám poskytovat velkou volnost, a tak musí mít stát zajištěnu alespoň výstupní kontrolu u středoškolského vzdělávání.

2) Státní maturity mají zabránit nízké úrovni maturitní zkoušky, při níž studenti zodpovídají banální otázky, jako např. „lakování nehtů“ (myšleno na střední odborné škole) nebo „pravidla fotbalu“ (na gymnáziu se sportovním zaměřením).

3) Zaměstnavatelé mají právo na hodnotné a objektivní informace o středoškolském vzdělání uchazečů o práci, což mohou zabezpečit právě státní maturity.

4) Státní maturity odstraní nebo zjednoduší přijímací zkoušky na vysoké školy.

Na první pohled působí uvedené argumenty věrohodně. Ano, je pravdou, že školská reforma poskytne středním školám nebývalou volnost, ale jen ve sféře organizační, po obsahové stránce nepředstavuje rámcový vzdělávací program oproti současným osnovám žádnou úlevu, ba naopak. Považovat státní maturitu ze tří disciplín (českého jazyka, vybraného cizího jazyka a volitelného předmětu) za výstupní kontrolu středoškolského vzdělávání je podle mého soudu velmi povrchní a zavádějící. Dále se takto koncipovaná státní část maturit vůbec nedotkne odborné části maturitních zkoušek na středních odborných školách, ta nadále zůstane v režii dané školy. Ani pro trh práce nespatřuji smysl zavádění státem organizované části maturitní zkoušky, neboť pro zaměstnavatele bude maturitní vysvědčení stále jen dokladem o dosaženém stupni vzdělání, případně odbornosti. Objektivní, státem garantovaná informace o výsledku zkoušky ze zmíněných tří disciplín, která navíc každým dnem od jejího vykonání ztrácí na aktuálnosti, nemůže mít žádnou významnou vypovídací hodnotu (po 5, 10 či více letech) vedle právě prokázaných schopností uchazeče o zaměstnání. Státní maturity mohou zjednodušit, nebo dokonce odstranit přijímací zkoušky na některých studijních oborech, ale aby mohlo být přijímací řízení objektivní a nenapadnutelné, pak by museli všichni uchazeči skládat státní maturity ve stejném roce. Kromě toho budou diskriminováni všichni, kdo vykonali maturitní zkoušku podle dřívějších předpisů, což vzhledem k nárůstu celoživotního vzdělávání může být velkou komplikací.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy