5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Test konformity. Umíme obhájit svůj názor?

Test konformity. Umíme obhájit svůj názor?

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 5.11.2015 | Vydání: 9/2015

Jestlipak si z té exkurze aspoň něco zapamatovali? „Pamatujete si, z čeho se u nás původně vyráběl ruční papír?“ Pedagog kývne směrem k průměrné žákyni Mařákové. Nečekaná otázka ji překvapí, ale po krátkém zaváhání odpovídá: „Z hadrů.“ „Ale ne, z papyru přece, byl hned v té první místnosti v muzeu,“ vykřikuje upovídaná premiantka Dudová. No vida, to je překvapení. Jenže zdaleka není jediné…

Test konformity. Umíme obhájit svůj názor?

To, že se premiantce Dudové ze 7.B trochu popletla fakta, je sice nečekané, ale uvážíme-li, že ji po celé dva dny v Jeseníkách ze všeho nejvíc zajímal Drda z 8.A, tak veliké překvapení to zas není. „No jasně, papyrus. Měli ho hned zkraje, v tý veliký vitríně,“ živě si vzpomíná i Žmolík. „Papyrus je nejstarší, my jsme si přivezli z dovolené obrázek malovaný na papyru a říkali nám, že je to dělaný podle starých způsobů,“ vzpomíná si Hájková.

Nikdo další se už neozve, a tak se pedagog rozhodl vykřesat v žácích jiskru vědomostí nějakým zábavnějším způsobem. „Tak vidím, že tu máme dva názory na to, z čeho se původně dělal v Českém království papír. Tak můžeme hlasovat. Kdo je pro papyrus,“ říká učitel a ukazuje na jedničkářku Dudovou, „ten se postaví. A kdo je pro hadry, zůstane sedět,“ dokončuje a míří prstem směrem k trojkařce Mařákové. Oblíbený smíšek Honza Žmolík vesele vyskakuje z lavice, následovaný Hankou Dudovou a Zuzkou Hájkovou, k nimž se přidávají další tři kamarádky. Pár žáků se nejistě rozhlíží, váhají. Nakonec jich po boku třídní premiantky stojí čtrnáct z dvaceti.

Proč?

Výsledek 6:14. Správné odpovědi dostaly na frak. Může to být samozřejmě tím, že je sedmákům historie papíru srdečně ukradená, ale projevuje se tu i jiný, psychologický efekt, který počátkem 50. let minulého století zkoumal Solomon Asch, psycholog Harvardovy univerzity v Cambridge v Massachusetts.

Položil si totiž otázku, nakolik jsme schopni obhájit svůj názor proti většině. Jak se zachováme pod sociálním tlakem skupiny? Kolik z nás se bude raději snažit „nevyčnívat“? Jak moc jsme ochotni riskovat, že se svojí odpovědí před většinou znemožníme?

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy