5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Učte se z papíru, ne z tabletu

Učte se z papíru, ne z tabletu

Autor: Markéta Klempířová | Datum: 5.6.2015 | Vydání: 6/2015

Druhý ročník nedávné konference Neurověda ve vzdělávání nepřinesl většinou informace úplně nové, ale umožnil podívat se na proces vzdělávání inovativním způsobem.

Učte se z papíru, ne z tabletu

Přednášky odborníků na biochemické procesy v mozku nebo na jeho aktivizaci při vzdělávacím procesu svým sdělením podporovaly moderní přístupy ke vzdělávání a bohužel nejsou příliš lichotivé pro tradiční státní školství a jeho současné směřování např. k digitalizaci výuky. Například chceme dobré výsledky, ale plošně nabízíme tablety, které je mohou až o třetinu zhoršit! Sestavila jsem proto z konference takový návod na to, jak (se) efektivně učit a jak pracovat na rozvinutí potenciálu mozku.

Nebiflovat

„Mozek se učí pouze přes změny,“ řekl na konferenci MUDr. Martin Stránský. Představme si, že učením si vytváříme v mozku cesty. Pokud si budeme totéž pouze stejným způsobem opakovat, v mozku nám tyto cesty dlouho nezůstanou. Je potřeba je propojovat s jinými a vytvořit „pavučinu“, tzv. engram. Když si totiž vzpomeneme na některou cestičku z této pavučiny, aktivuje se celá, a tím se také celá oživí. Učit se pouhá fakta tak nedává smysl, mozek potřebuje tvořit sítě, nikoli vydupávat izolované cesty. Je proto potřeba dávat při učení informace do souvislostí, aby mozek věděl, kam je má zařadit a s jakými znalostmi propojit. Čím pestřejší bude tato „pavučina“, tím častěji si budeme umět vybavovat, tím bude náš mozek integrovanější, a tudíž lepší. Proto pokud si něco opakujeme, udělejme to příště v jiném prostředí, s někým jiným nebo jiným způsobem. Tak zaručíme, že si budeme umět v pravý čas a v pravém kontextu informace vybavit a efektivně s nimi pracovat.

Kvalitně spát

Kvalitní spánek znamená uložení více informací do paměti. Dávejte děti spát ve stejnou dobu, aby si tělo zvyklo pravidelně usínat a vystřídalo několikrát obě fáze spánku – mělkou a hlubokou. Tím zaručíte, že se nové poznatky dítěte kvalitně zapíší. Výzkumy ukazují, že v den, kdy se něco nového naučíme, si z toho pamatujeme asi 50 %. Po první noci je to už 65 % a po třetí noci 75 %. Kromě toho se mozek v noci čistí od neurologického plevele – proto nemá-li dostatek prostoru, zanáší se nečistotami z předešlých dní.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy