5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Zpátky centrálně vypracované osnovy?

Zpátky centrálně vypracované osnovy?

Autor: Sylvia Jančiová | Datum: 5.5.2011 | Vydání: 5/2011

Velký povyk vyvolala snaha ministerstva po návratu centrálních pevných osnov. Co si o tom myslí ředitelé škol? Přivítali by je zpátky, nebo raději zůstanou u svých školních vzdělávacích programů?

Zpátky centrálně vypracované osnovy?

Nějaká změna přijít musí

Odpověď na tuto otázku není vůbec jednoduchá. Základní školství se potýká se spoustou problémů, všechny společně mají vliv na snížení kvality výuky na základních školách. Připomeňme si alespoň ty nejdůležitější. Z mého pohledu sem zcela jistě patří celkový úbytek žáků doplněný odchodem těch nejlepších na víceletá gymnázia, špatně ohodnocená práce učitele spojená s celkovou nevalnou pozicí ve společnosti, složitá a mnohdy u těch nejslabších žáků téměř nulová spolupráce s rodiči. Do toho všeho přišel projekt RVP a tvorby ŠVP, který znamenal pro školy a jejich učitele obrovskou zátěž a množství práce navíc, která nebyla ani nijak ohodnocena. Základní hodinové dotace v hlavních všeobecně vzdělávacích předmětech byly sníženy na minimum a záleží na každé škole, kolik disponibilních hodin do učebních plánů přidá. Tady vidím základní problém ŠVP, který má za následek špatnou prostupnost ročníků a nejednotnost výstupů mezi školami. Rovněž nedostatek času na procvičení a opakování učiva má za následek snížení kvality výuky. Pro zlepšení kvality a stability celého systému je tedy nutné vyladit horizontální a vertikální prostupnost jednotlivých ročníků a je otázkou, zda by to vyřešily centrálně stanovené osnovy. Dle mého názoru to není nutné, zásah do stávajícího RVP ale určitě nutný je.

Pomohlo by to žákům měnícím školu

V současné době RVP ZV stanoví očekávané výstupy pouze v 5. a 9. ročníku. ŠVP ZV má vypracovaný každá základní škola jinak. Může se stát, že žák, který přejde z jedné školy na jinou, nebude mít probrané určité učivo a tím nebude mít splněné všechny očekávané výstupy. Centrálně vypracované osnovy by pomohly především žákům měnícím školu. Centrálně vypracovanými osnovami by bylo pevně dané, co se ve kterém ročníku má probrat, žák bude mít měřitelné znalosti v jednotlivých předmětech s ostatními žáky.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy