Cvičení přítomnosti vůči sobě

Cvičení přítomnosti vůči sobě

Toto cvičení tkví v jediném klíčovém slově: pozorování. Uveďme, že toto zvnitřňování je snazší poté, co se tělo hýbalo: po procházce, fyzickém cvičení, protahování atd.

- Nejprve si pohodlně sedněte a minutu nebo dvě pozorujte svůj dech. Buďte vůči němu jen přítomni. Dýchejte normálně. Dýcháte snadno, obtížně, pomalu, rychle?
- Udělejte několik hlubokých nádechů a výdechů, pomalých, tichých, úplných. Po šesti nebo sedmi takových hlubokých nádeších a výdeších pozorujte, jak to zapůsobilo na vaše tělo a na váš stav vědomí. Prozkoumejte, jak se cítíte, prociťte, co se ve vás děje. Začal se tok myšlenek zpomalovat? Je mysl více v klidu?
- Po této fyziologické přípravě se budete snažit vybavit přítomnost svého nevědomého já a vejít s ním do kontaktu. Představujte si, že ve vás dýchá a žije. Ztotožněte se s jeho dechem. Vaše dýchání se směšují, sjednocují.
- Obraťte se na ně s konkrétní prosbou, zaměřte toto zvnitřňování k nějakému cíli, který je pro vás důležitý; například abyste se osvobodili od podvědomých vzpomínek svého těla, které vám brání žít v přítomnosti, aby se vyléčily vaše staré citové rány atd.
- Požádejte své nadosobní nevědomé já, aby vám prostřednictvím moudrosti těla ukázalo oblasti, které nejvíce potřebují léčivou přítomnost.
- Přibližně čtvrt hodiny pozorujte své pocity a dýchejte do těch míst svého těla, která nejvíce upoutávají vaši pozornost, jako by vzduch vstupoval a vystupoval právě tudy. Mohlo by jít o pocity velice jemné, lehoučké jako podzimní list snášející se po malu k zemi, může to však připomínat i nůž zařezávající se do těla. V obou případech tento zážitek přijměte a pozorujte, jak se proměňuje.
- Pozorujte, jak vás mysl unáší mimo tělo, jinam, do minulosti, do budoucnosti. Projevuje se odpor a nechuť zůstat v přítomném okamžiku. Připomeňme si, že svalový krunýř v sobě uzavírá emoční paměti, tělesné oblasti nevědomí obsahující potlačené emoce a že jednou z funkcí tohoto tělesného krunýře je právě odříznout nás od emočních zkušeností, které kdysi byly nepříjemné.
- Pozorujte, jak jste unášeni jinam, jak opouštíte přítomný okamžik, a vraťte se pomalu na takové místo těla, které upoutává vaši pozornost v této chvíli. Pokud žádné takové místo není, prostě jen dýchejte do oblasti srdce, doprostřed hrudi.
- Neustále a jemně se vracejte do přítomného okamžiku a k pocitu, který převažuje. Po několika minutách zjistíte, že vás mysl odvádí jinam už méně. Snáze obýváte své tělo. Zakoušíte kvalitní přítomnost vůči sobě. Zpočátku jste se ztotožňovali s myslí navyklou na rozptylování. Časem se stáváte svědkem, nezaujatým vědomím. Předtím velela mysl, nyní vedení přebírá vědomí nezaujatého svědka.
- V tomto cvičení přítomnosti vůči sobě je hlavní prožívat přítomný okamžik. Jedná se o to pozorovat, zkoumat a přijímat, co v přítomném okamžiku zažíváme, bez porovnávání s tím, co by tento zážitek měl být (podle mysli).


Uvedeným cvičením přítomnosti vůči sobě se připravuje vznik nezaujatého vědomí aplikovaného na každodenní jednání. Pozvolna se bdělost působící v tomto okamžiku rozšíří na všední život.