Portál.cz > Portál v médiích > BUDDHŮV LOTOSOVÝ KVĚT (recenze)

BUDDHŮV LOTOSOVÝ KVĚT (recenze)

Autor: Jiří Mazánek | Datum: 15.4.2002

Ačkoli je vlastně zenový buddhismus zajímavou neortodoxní odnoží původní, pouhá meditace vedoucí k osvícení, dlouho k nám na Západ nepronikl. Když se tak stalo, měli jsme a máme většinou problém ho pochopit, protože je, samozřejmě, nerozumový. Pracuje především s bdělým vědomím a žádným filosofováním. To bylo vždy výsadou neobyčejných lidí i v okolí Buddhy, který shromáždil velké množství mnichů. Traduje se však, že ho pochopil jediný, Mahákašjapa, který vnímal přenos učení (dharmy) nerozumově, s gesta ruky držící lotosový květ.

Symbolicky se od něj odvozuje tedy tzv. linie patriarchů zenu. Tento název ovšem pochází z japonštiny a je čtením čínského slova čchan, což je zase čínský přepis sanskrtského dhjána. Všechna tato slova znamenají meditace. Z Indie se dostává buddhismus až do Japonska a odtud, často díky hippies, na Západ. Proto se také tradují různé historky z Indie, Číny i Japonska a objevují se přepisy jmen mistrů tradic v těchto jazycích. To je pěkně vysvětleno a sestaveno ve slovníčku na závěr knihy, ačkoli je dána přednost slovům čínským, která jsou u nás asi méně obvyklá. Japonské výrazy jsou až na druhém místě a nejsou zopakovány obráceně. Jinak je však kniha výborně sestavena a též obohacena kratičkými výklady od autora. Ty nemusíte ovšem číst a snažit se pochopit sami – vždyť vše to jsou stejně jenom slova. Tato slova nechť jsou pro nás šťastným nakopnutím na cestu.