Portál.cz > Portál v médiích > S. Newman: Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením (M. Těthalová)

S. Newman: Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením (M. Těthalová)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 16.2.2004

Jak co nejlépe stimulovat vývoj dítěte s postižením?

Narození dítěte je téměř vždy provázeno radostí a pocitem štěstí. Radují se nejen rodiče, ale celá širší rodina. Vždyť je v ní zase o človíčka víc! Co když se ale nové děťátko narodí s postižením? Radost se mísí se smutkem, rodiče jsou bezradní, ptají se, proč zrovna jim se narodilo postižené dítě, a s nadějí vítají každou pomocnou ruku. Tu jim podává i Sarah Newman, autorka knihy Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením a matka dítěte s vývojovým opožděním a rysy autismu.

Velkou předností publikace je fakt, že jeho autorka má osobní zkušenost s výchovou dítěte s postižením. I ona totiž prošla tím, co trápí všechny rodiče dětí s postižením (stojí za to připomenout, že v Čechách už před několika lety vyšla kniha Mentálně postižené dítě v rodině, kterou napsala babička dítěte s Downovým syndromem Zdeňka Marková ve spolupráci s lékařkou Ljubou Středovou). Sdělení diagnózy, beznaděj a smutek, hledání pomoci, hledání příčin (a někdy i viníka)…Autorka prošla stejným martyriem, a tak textem proniká pochopení pro znavené a bezradné rodiče. Snad i proto je první kapitola věnována pouze potřebám rodičů. Autorka v ní radí, jak obstát v náročné životní situaci, kterou je narození dítěte s postižením. Rodiče by se neměli zaměřit pouze na dítě, ale i na svůj vztah s partnerem. Často jsou konfrontováni s předsudky a hloupými reakcemi okolí, autorka jim nabízí strategie, které mohou uplatnit ve vztahu k okolí.

Hry a činnosti, které jsou v knize shromážděny, nevyžadují žádné speciální pomůcky, rodiče si vystačí s běžnými hračkami a vybavením domácnosti. Přesto je nutná určitá úprava prostředí, děti s postižením jsou velmi citlivé na vyrušení a nadbytečné podněty odpoutávají jejich pozornost. Pokud se rodiče chtějí věnovat určité cílené činnosti nebo hře, měli by zajistit klid (třeba i vypnout telefon a zvonek) a nezahlcovat dítě zbytečnými stimuly.

Hry a činnosti, které podporují vývoj dítěte s postižením, autorka rozdělila podle schopností, které jsou jimi rozvíjeny (rozumové, motorické, smyslové, řečové…). V každé kapitole je navíc stručný přehled normálního vývoje. Hry a činnosti jsou velmi jednoduché a přitom rozhodně ne triviální. Každá hra vychází z toho, že vývoj dětí s postižením je třeba stále stimulovat.

Kniha Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením je určena především rodičům dětí s postižením, nabízí však inspiraci i odborníkům. Ti často zapomínají na to, že rodiče dětí s postižením se mohou trápit, obviňovat, trpět beznadějí nebo se naopak utíkat k falešným nadějím. Kniha Sarah Newman jim připomene, jak náročná je výchova dětí s postižením; snad je kniha dovede i k respektu a pochopení údělu rodičů dětí s postižením.

Mgr Marie Těthalová


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0