Portál.cz > Portál v médiích > Vesmír? Černé „něco“ s hvězdičkama!!! (recenze M. Těthalové)

Vesmír? Černé „něco“ s hvězdičkama!!! (recenze M. Těthalové)

Moje představa o vesmíru sice nebyla až tak elementární, ale o moc víc nevím. Můj vztah ke kosmologii umocňoval ještě fakt, že mi fyzika nikdy nešla a nebavila mne. Science fiction mi k pochopení hlavních teorií fyziky taky nepomohla. Samozřejmě znám jména různých slavných fyziků a tuším, čím se zabývali. Moje děti však vědí mnohem víc a mně to začalo vadit. I proto jsem uvítala knihu Stephen Hawking, jejíž autor Joseph P. McEvoy je fyzikem. Kniha má formu komiksu, a tak Oscar Zarate není pouhým ilustrátorem, ale můžeme jej chápat jako spoluautora.

Světoznámý fyzik Stephen Hawking mne zajímal nejen proto, že o kosmu moc nevím a chci se dozvědět více. Dalším důvodem mého zájmu je skutečnost, že fyzik trpí progresivní chorobou postihující motorické nervy. V současné době je upoután na vozík, nemůže používat ani své ruce a hlas. Se světem komunikuje pomocí počítače a všechny výpočty provádí „z hlavy“. Fascinující síla lidského ducha spojená s úžasným intelektem mu umožňuje překonat těžký handicap.

Stephen Hawking vychází z teorie relativity a zabývá se kosmem, je proto relativistickým kosmologem. Abychom pochopili jeho tvrzení, seznamuje nás autor s Einsteinovou teorií relativity. Protože mezi planetami působí přitažlivost, seznamuje nás i s Newtonovým zákonem gravitace. Čtenář by neměl pospíchat a měl by věnovat dostatek času pročtení pasáží věnovaných zmíněným teoriím. Jen tak totiž může vstřebat další poznatky. Hawkingova éra, která podle autora začíná v roce 1965, přináší nové pojmy a poznatky. Hawking vyvrací a upřesňuje teorie svých současníků. To mu však nestačí. Zavádí nové, dosud neznámé termíny, které se stanou stavebními kameny jeho teorií. Prvním novým termínem je singularita. Ta přichází ke slovu, když relativistické fyzikální zákony přestanou platit a na jejich místo nastoupí zákony kvantové fyziky. Nestává se tak pochopitelně novelizací fyzikálních zákonů, ale když nelze definovat matematickou funkci. Singularita není samoúčelným termínem, potřebujeme ji k pochopení vlastností a samotné existence černých děr a také nekonečného vesmíru.

Černá díra je pro nás hospodyňky místem, v němž rotují liché ponožky. Kde jinde by totiž byly? V každé pračce je ústí tunelu, který do sebe vtahuje vždy jednu ponožku z páru, aby se stala součástí černé díry. Právě jsem vás seznámila se svou představou černé díry-pochopitelně bláhovou a nesmyslnou. Černá díra podle Hawkinga není ničím jiným, než mrtvou hvězdou. Každá hvězda je tvořena částicemi, které se vzájemně přitahují. Když ve hvězdě dohoří veškeré palivo, začne se hroutit. Přitažlivost stlačuje jednotlivé částice a nastane gravitační kolaps. Neznamená to, že by hvězda zmizela, jen ji už nemůžeme pozorovat. Moje představa černé díry se zhroutila, když mi došlo, že jde o shluk částic, které sice přijímají záření, ale vyzařují jej do sebe. Podle Hawkinga není černá díra věčná, ale časem se vypaří do podoby čistého záření.

Další pojem, který je spojován se světoznámým kosmologem, je velký třesk. I ten mám spojen s iracionální teorií, která ovšem nesouvisí s pračkou a ponožkami. Podle Krytona z Červeného trpaslíka ústí velký třesk do velkého smrsku, kdy se vesmír začne zmenšovat a čas poběží pozpátku. V důsledku smrsku začne tedy lidský život smrtí, válka bude humanitárním přínosem a nebudeme mít problém s odpady. Otázkou zůstává, bude-li dobré v době smrsku chodit na toaletu. Podle seriózních teorií ovšem vesmír, který začal velkým třeskem (uvolněním energie a rozpínáním hmoty) expanduje do nekonečna.

Nemohu říci, že by mi po přečtení knihy o Stephenu Hawkingovi bylo všechno jasné. Už ale tuším, že fyzika může být zajímavá. Díky rejstříku, který obsahuje všechny termíny vztahující se k dané problematice, si mohu vždy osvěžit paměť. Nakladatelství Portál ovšem adresuji následující výtku. Když jsem pročítala knihu o evoluční biologii, byla jsem autorem upozorněna, že si mám obout „mentální tretry“. Podobné upozornění by podle mne měla obsahovat i kniha Stephen Hawking.