Portál.cz > Portál v médiích > Vnímej, prosím Tě! (recenze M. Těthalové)

Vnímej, prosím Tě! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 2.8.2002

Jsi hrozně nepozorný! Jak to, že se díváš jinam? Podobné výroky si často vyslechnou děti, které trápí porucha pozornosti a učení. Základem obtíží je právě problém ve vnímání a poznávání dílčích detailů. Věra Pokorná se zabývá právě dětmi, kterým život komplikuje porucha učení nebo pozornosti. Vytvořila pro ně soubor pracovních listů nazvaný příznačně Rozvoj vnímání a poznávání 1. Cvičení obsažená v tomto souboru se zaměřují na obtíže v českém jazyce.

Dětem s dyslexií se stává, že jim jednotlivá písmenka mezi sebou splynou. Plete se jim M a N a také P, B a D. Vnímání rozdílných tvarů ovšem můžeme s dětmi procvičovat pomocí speciálních cvičení. Autorka dětem nabízí listy s obrázky, které jsou nakresleny nejprve jednotlivě a posléze přes sebe na rastrovém pozadí. Děti mají pojmenovat, co je na obrázku. Těžší variantu cvičení představují písmena a slova napsaná přes sebe opět na rastrovém pozadí.

Dětem s poruchou pozornosti dělají velké obtíže tzv. inverzní obrázky. Tyto obrázky se liší polohou některých prvků. Autorka proto předkládá dětem s dílčími obtížemi cvičení určená právě na vnímání změny polohy jednotlivých prvků. Na pracovních listech najdeme zdánlivě stejné obrázky, které se liší opravdu jen polohou jednoho z mnoha prvků. Děti mají porovnávat první z obrázků s následujícími obrázky a pojmenovat, v čem se liší.

S poruchou pozornosti a vnímání souvisí i problém pochopit posloupnost prvků. Děti nevědí, co bylo dříve a co bude potom. Pokud po nich chceme, aby nám přečetly text, často nás udiví, že přehazují slova mezi sebou. Důležitým cvičením je proto nácvik posloupnosti. Poslouží nám k tomu kartičky, které si vystřihneme z pracovních listů. Získáme vždy dvě sady kartiček. Z jedné předložíme před dítě několik karet a necháme je chvíli karty pozorovat. Poté je zakryjeme a dáme mu stejnou sadu. Dítě by mělo sestavit karty ve stejném pořadí, které jsme mu předložili. Podobně můžeme využít i pexeso. Posledním důležitým cvičením je nácvik vyjmenovaných slov. Dítě má před sebou jejich přehled a doplňuje do slova správné i/y. dítě bychom měli vést k tomu, aby si svou volbu vždy ověřilo v přehledu slov.

Soubor cvičení Věry Pokorné je určen především dětem, které mají specifické obtíže při zvládání českého jazyka. Cvičení lze využít i na zvláštní škole. Pracovní listy jsou přehledné a děti se v nich dobře orientují. Autorka doplnila všechny úkoly metodickými poznámkami, které umožňují, aby s dětmi pracovali i rodiče. Zvlášť rodičům adresuje Věra Pokorná toto doporučení : s dětmi, které mají tzv. dyslektické obtíže, musíme pracovat v klidu a věnovat se pouze cvičení. Pokud zadáme dítěti úkol a jdeme třeba vařit, dítě má pocit, že pro nás jeho práce není důležitá. Proto dítěti nemůžeme věnovat pouze soubor Rozvoj vnímání a pozornosti, ale i svůj čas.

Mgr. Marie Těthalová


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0