Portál.cz > Portál v médiích > Základy antropologie a etnologie (recenze F. Tesaře)

Základy antropologie a etnologie (recenze F. Tesaře)

Autor: Filip Tesař | Datum: 16.10.2002

Kniha má být úvodem pro adepty antropologie/etnologie (oboru, který na českých vysokých školách prodělává v posledních letech bouřlivý organizační rozvoj). Autor tedy nemohl podat vyčerpávající přehled oboru, naopak, musel provést přísný výběr. V prvních dvou kapitolách proto stručně, avšak velmi citlivě vysvětluje úskalí, s nimiž se antropolog (etnolog) při studiu setkává, vymezuje základní pojmy a stručně vysvětluje okolnosti, za jakých se obor zrodil a jaké otázky, jež jsou jeho „hnací sílou“, si klade. Navazuje dalšími dvěma kapitolami, jednou věnovanou sociálním vazbám a druhou kulturním artefaktům. Velmi zhruba tak mapuje na jedné straně sociální antropologii, na druhé antropologii kulturní spolu s etnologií. V posledních dvou krátkých kapitolách se zamýšlí nad současným stavem oboru, popisuje vnitřní diskusi a rýsuje možné perspektivy. V celé knize je trvale přítomen kritický duch, oborová sebereflexe.

Copans píše úsporně, zbytečně neodbočuje, místo toho se soustřeďuje na to, aby poskytl co nejvíce úhlů pohledu na objekt studia antropologie (etnologie) a způsob tohoto studia. Zmiňuje se důležitých výzkumech, které utvářely pojetí oboru, nezapomíná popsat, v jakém kontextu byl prováděn, kde to jde, odkazuje na základní díla, nebo přímo na určité pasáže v nich. Až na výjimky hovoří pouze o amerických, britských a francouzských autorech. Sto dvacet stran knihy představuje summu základních znalostí, jež by měl začátečník znát a které mu poskytnou velmi dobrou orientaci při vlastním poznávání oboru. V textu nejde přeskakovat, prakticky každá věta obsahuje informaci a některé z nich by adepti neměli rozhodně zapomínat (například na postřeh, že základní motivací antropologa je hledání jinakosti). Copans píše velmi přístupným slohem, neformuluje věty jako výklad, ale spíše jako rozmluvu. Vzhledem k tomu by si ovšem čtenář snad zasloužil autora přiblížit podrobnějšími údaji. Celkově však lze knihu bez váháni doporučit. Pečlivý překlad příznivý dojem jenom podtrhuje.

Filip Tesař
Ústav mezinárodních vztahů